dreggelhaklapp



Mitt andra projekt till Pysselstafetten är en praktisk dreggelaklapp för den lilla bebisen. Dreggelhaklappar är så himla snabba och lätta att sy själv att det är dumt att betala pengar för dom. Har du ingen minimänniska själv i ditt liv så gör ett helg gäng på en kväll och ge bort till en nybliven förälder, dregglisar behövs alltid. Till det här projektet går det också utmärkt att använda något gammal avlagt klädesplagg, tshirts och linnen har lämpligt tyg. Jag hade kvar lite tyg från klänningen jag använde till babymjukisbyxorna och kunde göra en matchande dregglis. Även här har jag sytt min på overlock men att sy på en en vanlig symaskin eller för hand går alldeles utmärkt det med.

Material du behöver: sax, tyg (tex gammal tshirt eller jerseytyg), symaskin, tryckknapp eller en liten bit kardborreband


1. Skriv ut och klipp ut mönstret.
2. Klipp tyget dubbelvikt vid den streckade linjen på mönstret, 2 st. Ingen sömsmån behövs. Har du ett ganska tunt tyg så klipp ut 4 st av mönsterbiten som ser ut som en halvmåne för att förstärka under tryckknappen.
3. Lägg haklappsbitarna avig mot avig, halvmånarna mellan, två på varje "arm". Sy runt om. Syr du på en vanlig symaskin välj en tät sicksack.
4. Slå i en tryckknapp, eller sy fast en bit kardborre, där det är markerat på mönstret. Klart!

Tips: Jag valde att sy en väldigt enkel haklapp utan krusiduller, men visst hade det varit fint med något broderat på? Eller kanske en fin applikation eller ett tygtryck? Det finns hundra sätt att göra dom personliga!

Imorgon delar Siggelina, Stjernfalls blogg och Kinoko med sig av sina projekt. Kolla gärna in Sannas blogg, som jag delar stafettpinne med idag, där tipsar hon om hur man målar en tavla med barn!

5 kommentarer:

  1. Ja, dregglisar är perfekta presenter! Sitter just nu i bilen på väg hem till en nyfödd med ett paket innehållande just en dregelhaklapp och ett par matchande muddbyxor! Gillar det du gör!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket! Jag gillar din blogg det du gör också! :)

      Radera
  2. Man tackar för mönstret!! Det ser himla proffsigt ut med overlock! Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så god! Ja, overlocken är fantastiskt bra på att få allt att se mycket proffsigare ut än det kanske ibland är. ;) Tack!

      Radera
  3. Perfekt! Såna kan man aldrig få för många om man har bebis/barn som dreglar mycket... Inte provat overlock än men det blir också nåt nytt.
    Ha en trevlig kväll!!
    //Petra

    SvaraRadera