babymjukisbyxor



Mitt första bidrag till Pysselstafetten är ett par snabba babymjukisbyxor. Mönstret är i storlek 62 men kan lätt göras en storlek mindre eller större, jämför bara med ett par byxor som passar eller chansa och lägg till eller dra ifrån ca 2 cm på benslängden och ca 1 cm på bredden. Det som är bra med babykläder är att det går åt så pass lite tyg. Det går utmärkt att återanvända ett par gamla mjukisbyxor eller collagetröja i vuxenstorlek, då är tyget dessutom tvättat många gånger och fritt från kemikalier. Jag hittade en klänning jag inte använde längre som fick nytt liv. Jag har använt en overlock när jag har sytt mina, men det går alldeles utmärkt att använda raksöm och sen sicksacka kanterna med en vanlig symaskin.

Material du behöver: sax, symaskin, muddväv, tyg (tex sweatshirttyg eller annat mjukt, lite tjockare tyg)




1. Ladda ner och klipp ut mönstret, tjepa ihop vid den prickade kanten.
2. Klipp tyget dubbelvikt, lägg till en halv cm sömsmån. Klipper du inte ut tyget dubbelvikt glöm då inte att vända på mönsterbiten så den ena biten blir spegelvänd, annars blir det knas.
3. Lägg räta mot räta och sy "rumpsömmarna". Sy INTE ner mot benen.


4. Vik tyget så att "rumpsömmarna" ligger mot varandra och sy bensömmarna.
5. Klipp en bit mudd, 36x20 cm, och två 15x10 cm.
6. Sy tuber av mudden, vik på hälften så sömmarna är innåt och trä dom på byxorna som du vänt räta.


7. Sträck ut mudden och sy fast. Vänd ner muddarna. Klart!

Tips: Mudden över magen kan vara vikt på hälften, eller uppvikt för att värma magen lite extra. Syr du lite längre muddar vid bensluten kan du förlänga livslängden på byxorna, ha dom uppvikta först och vik ner när de blivit lite för korta i benen.

Imorgon delar Pleu och Fru Sohl Pysslar med sig av sina projekt.

20 kommentarer:

  1. Finfina byxor! :-) Och hon har de gosigaste fötterna! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Lova tackar också. :)

      Radera
  2. Söta byxor och söt modell :)

    SvaraRadera
  3. Oj! Så enkla de verkar att sy!! Fina dessutom! Jag avundas också vigheten hos den söta bebisen (och de lena "trampdynorna")!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är jättelätt och snabbt att sy byxor med mudd! Eller hur, det finns få saker som är så sött som bebisfötter, det ska väl vara kattungar då. :)

      Radera
  4. Modellen borde få pris för bästa pose. Bra byxor som växer med den som bär dem. Ska testa göra till min minsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :) Tack! Visa gärna upp dom, det är alltid roligt att se och inspireras av andras projekt!

      Radera
  5. Vilken bra beskrivning. Har printat ut mönstret, hoppas kunna testa ikväll :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! visa gärna upp om du gör ett par, det skulle vara roligt att se dina!

      Radera
  6. Vilka fina byxor. Och bra mönster!
    /Ellinor

    SvaraRadera
  7. Babybyxor är verkligen roligt att sy och går nästan inte att misslyckas med! Instämmer med övriga, modellen är bedårande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, dom är verkligen givande att sy, både snabba och enkla. Bodysar, tröjor och pyjamas är däremot nåt jag inte vågar mig på, tyvärr.

      Radera
  8. Så söta :-) Men jag tycker absolut att du ska våga dig på tröjor och sånt också, det är inte så hinla svårt, jag lovar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Jag kanske ska ta ett djupt andetag och göra ett försökt till att sy en body, kanske är det mest en påhittad skräck. :)

      Radera
  9. Gulligt x 2
    Länge tänkt börja sy, får se om nåt liknande är nåt jag vågar ge mig på ;-)
    Ha det gott!!
    //Petra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Petra! Såna här byxor är verkligen jättelätta att sy så det tycker jag verkligen inte att du ska vara rädd för. Ha det fint du med! :)

      Radera
  10. Hej! Nu var det ett tag sedan nu postade detta inlägg, men kanske är du aktiv här ändå. Fina byxor, ska testa att sy dem!
    Hur tror du det blir att sy i manchestertyg? Behöver man göra dem bredare (rymligare då) eller är det ett allt för oelastisk tyg att sy babybyxor i överhuvudtaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Kul att du vill sy byxorna! Förlåt att jag svarar så sent, en nyfödd här hemma har fått mig att tappa bort dagarna. :) Jag har sytt flera byxor i tunnare manchestertyg med gott resultat. För det här mönstret hade jag nog delat mönsterdelen på hälften på längden och lagt till 1-2 cm för att kompensera. Lycka till! /Stina

      Radera